tiistai 22. huhtikuuta 2014

Helppo rapeakuorinen täysjyväleipä

rapea leipä

Aiemmin dieettiini kuului täysjyväleipää ja pari kertaa innostuinkin leipomaan leipää ihan itse. Onko oikeesti mitään parempaa kuin vasta leivottu, tuore leipä? No ei taatusti ole! Tämän helpon leipäohjeen nappasin täältä, tosin minun leipäni ei jostain syystä kohonnut noin mahtavan suureksi mitä ohjeen kuvassa on. Mutta eipä se haitannut mitään, tämä leipä on silti tosi hyvää! Ihanan rapea ja kuohkea, ja mikä parasta, se on erittäin helppo valmistaa, sillä taikinaa ei tarvitse vaivata! Rapean leivän salaisuus piilee pitkässä kohotusajassa, taikinaa kohotetaan jopa 12-18 tuntia. Taikina on näppärä valmistaa illalla ja jättää se sitten yöksi kohoamaan, aamulla sitten vain leipä uuniin ja pian on tuoretta leipää tarjolla!

Vaivaamaton, rapeakuorinen täysjyväleipä (1 leipä)
5 dl täysjyvävehnäjauhoja
2,5 dl vehnäjauhoja
3/4 tl kuivahiivaa
vajaa 2 tl suolaa

n. 4 - 4,5 dl (kylmää) vettä


Sekoita kuivat aineet keskenään kulhossa. Lisää 4 dl vettä ja sekoita taikina tasaiseksi. Lisää tarvittaessa vettä, jos taikina on kovin jäykkää. Taikina saa olla pehmeää ja valuvaa. Jätä taikina kohoamaan kulhoon yöksi (12-18 h) kelmulla tai foliolla peitettynä.


blogikirppis 243

Laita uuni lämpenemään 225 asteeseen. Kun uuni on lämmennyt, laita sinne uunin kestävä (mielellään pyöreä) astia puoleksi tunniksi lämpenemään. Sillä aikaa muotoile taikinasta pyöreä leipä paksusti jauhotetulla alustalla (taikina on melko löysää ja tarttuu kiinni leivonta-alustaan, mikäli jauhoa ei ole tarpeeksi). Ota vuoka uunista ja nosta kohonnut leipä vuokaan. Ei haittaa vaikka leipä ei pysy muodossaan, se kyllä kohoaa uunissa ja onnistuu varmasti! Laita kansi tai alumiinifolio päälle (jos käytät foliota, huolehdi että laitat sen niin, ettei se lähde uunissa lentoon).


blogikirppis 246

Paista leipää ensin 30 minuuttia kannen/alumiinifolion kanssa, ota sitten kansi pois ja anna olla vielä 10-15 minuuttia. Ota leipä uunista, kumoa astiasta ja jäähdytä ritilällä.

blogikirppis 257
blogikirppis 272

Leikkaa leipä jäähtyneenä.


Sitten vain taikinat kohoamaan ja nauttimaan ihka itsetehdystä terveellisestä leivästä! :)

Pääsiäinen mökillä

Olipa mukava Pääsiäis-viikonloppu mökillä, eihän sieltä olisi millään vielä halunnut lähteä pois! Oli piristävää olla välillä muuallakin kuin kotona, se luonnon rauha mikä siellä on, niin se kyllä tekee niin hyvää! Aurinkoa ja lämpöäkin piisasi, mikäs sen mukavempaa. Sieltä se kesä pian tulee! Tässä tunnelmia kuvina viikonlopulta.

mökkielämää 235
mökkielämää 054
Metsätiellä käytiin käveleskelemässä.
mökkielämää 084
mökkielämää 371
Ihana aurinko 
mökkielämää 435
mökkielämää 227
Pajunkissat kuuluvat Pääsiäiseen!
mökkielämää 318
mökkielämää 387
Tutkiskeltiin vanhojen aittojen historiaa ja löydettiin mm tällaisia vanhoja pulloja sortuneesta makasiinista.
mökkielämää 284
mökkielämää 336
mökkielämää 247
mökkielämää 164
Käveleskeltiin järven rannalla. 
mökkielämää 214
mökkielämää 482
hajuvesi 148
mökkielämää 256

Minkälaisissa tunnelmissa teidän Pääsiäinen sujui?

sunnuntai 20. huhtikuuta 2014

Arkikuvia

Heippa sinne ruudun toiselle puolelle ja terkut täältä mökiltä! Mulla on tässä vaihteeksi muutamia sekalaisia arkisia kuvia sieltä täältä napattuna. Nyt ei keksi sen kummempaa selostusta tähän kirjoittaa, vaan haluan äkkiä näyttää teille nämä kuvat, enjoy! 

hajuvesi 063
Jannelta sain pullon tätä Emporio Armanin Diamonds hajuvettä, mikä on ollut jo vuosia mun suosikkini! Mulla oli ollut jo todella pitkään tämä lemppari hajuvesi loppu, mutta nytpä onneksi sain sitä taas, love it 
fit 336
fit 372
Viime viikolla juhlittiin Jannen pikkuveljen synttäreitä, mutta mm näin ihanista herkuista jouduin jäämään paitsi. Mulla oli omat makaroonipöperö-eväät mukana, että piti sitten vaan tyytyä katselemaan sivusta näitä herkkuja.
fit 341
fit 791
Pastels, pastels ( pitsipeplum täältä ) 
fit 814
fit 536
Bambeero! Kauhia kun se on kasvanut!
fit 386
Isompi ja pienempi 
hajuvesi 105
Joku aika sitten Missguidedilta tilattuja puseroita. Missguidedilla on aivan ihania vaatteita ja ne on vielä niin edullisiakin!
nuttura 024
Spring colors!
hajuvesi 145
Nyt ollaan täällä mökillä ja on kyllä aivan ihanaa nauttia takkatulen läheisyydestä!
hajuvesi 206
Täällä on niin paljon kaikkea kivaa tutkittavaakin...
hajuvesi 192
Pihallakin saa temmeltää niin paljon kuin sielu sietää! "Bambi: Voitko sä alkaa mua?"
hajuvesi 193
"Bella: Heheheee empä voi!!"
hajuvesi 159
Mutta on täällä mukavaa, niih. :)


Mukavaa Pääsiäistä kaikille!


torstai 17. huhtikuuta 2014

Black-white-red

Heipparallaa ja kivaa torstaita! Nythän alkaa olla Pääsiäinen käsillä, onko teillä jotain erityisiä suunnitelmia sitä varten? J ehdotti, että mentäisiin viikonlopuksi mökille, mutta minä vielä mietin sitä, että maltanko luopua salitreeneistä viikonlopuksi... Tälle viikolle olisi vielä treenejä tekemättä, joten omatunto jyskyttäisi takaraivossa satavarmasti aika kovaa jos jätän mökkireissun takia ne tekemättä. Joten mitä tässä oikein pitäisi tehdä? Hankalaa! Toisaalta kyllä tekisi hyvää pieni maisemanvaihdos tähän väliin. Toisaalta taas tuntuis vähän hölmöltä olla poistumatta kotoa moneen kuukauteen pelkän treenaamisen takia...? Pitäiskö mun raahata mökille mukaan kaikki treenivälineet mitä omistan ja yrittää soveltaa niillä parit kotitreenit siellä? Jäisiköhän ne treenit siellä sitten kuitenkin tekemättä? Hmm, mutta samallahan mää voisin ehkä kuvailla jotain kotitreeni-tyyppisiä postauksia tänne..

No mutta! Jää nähtäväksi miten tässä käy, mennäkö vaiko eikö mennä! Tässä lähipäiviltä mustavalkoista arki-asua, jossa kivana väripilkkuna toimii punaiset wedge sneakerit.

dragimage-156dragimage-150fit 942dragimage-148
dragimage-153
Mustavalkoinen paita/ HerSecret (täältä), Nahkahousut/ Nelly.com (melkein samanlaiset täältä), Kengät/ Disturb.fi, Laukku/ H&M


Palaillaan taas pian, heippa!

Ps. Blogikirppiksellä on uusia kohteita ja lisää on vielä luvassa, kannattaa käydä ne kurkkaamassa täällä!


Sis. mainoslinkkejä

keskiviikko 16. huhtikuuta 2014

A girl in the white dress

dress
lettinuttura
neck
Mekko/ Chicnova, (täältä)

Aika harvoin pidän hiuksiani jollain nutturalla, mutta välillä sellainen on ihan paikallaan, tuo kivasti vaihtelua ilmeeseen. Kokeilin perinteiseen hiusdonitsi-nutturaan letittää osion nutturan ympäri ja aika kiva siitä tuli. Mielestäni donitsinuttura on ihan omiaan tällaisen upean mekon kanssa, jossa on näyttävä koristeellinen pääntie! Pääsee mekko oikeuksiinsa kun hiukset ovat pois tieltä! Mitä pidätte tästä juhlavasta lookista? :)

Kivaa keskiviikkoa!


Sis. tuotelinkin

maanantai 14. huhtikuuta 2014

Treenikuulumisia

Kuulumisia vähän treenirintamalta tähän väliin, mun treeniohjelman ensimmäinen vaihe, ns. "massankeräys-vaihe" alkaa olla nyt takana päin ja tällä viikolla aloitan hieman kevyemmän ja päivitetyn vähintään 4 viikkoa kestävän jakson. Sen jälkeen on vielä viimeiset 4 viikkoa vieläkin tiukempaa vaihetta jäljellä, jolloin rasva laitetaan palamaan kunnolla.

Menneet viisi viikkoa sujuivat hyvin ja motivaatio on vain kasvanut matkan varrella. Missään vaiheessa ei ole tehnyt mieli luovuttaa, vaan ihan tosissani haluan saada muutosta aikaan. Näkyvät muutokset kropassa ja paremmat tulokset salilla ovat kasvattaneet motivaatiotani tähän hommaan. Rehellisesti sanottuna, en ole koskaan aiemmin ollut näin motivoitunut. Tällä hetkellä en halua mitään niin paljon kuin saavuttaa sen unelmakroppani! Nyt tai ei koskaan! Mää olen oikeasti kyllästynyt luovuttamiseen, mää haluan viimeinkin nähdä miten mun kroppa kehittyy ja mitä tuolta rasvakerroksen alta myöhemmin paljastuu.

Alla dieettiruokiani kuvina ja lisäravinteet jotka mulla on käytössä. Ruokavalioni ja treenit ovat joitakin teitä kiinnostaneet, joten ajattelin nyt niitä asioita tässä hieman raottaa.

fit 002.1

Tässä ekassa vaiheessa söin aika paljon hiilareita ja mulla oli lataus- ja energiajuomat tukemassa treeniä. Noiden juomien avulla treenit kulkivat tosi hyvin, kaiken yleensä jaksoi tehdä mitä pitikin, enkat paukku salilla ja hyvin nopeasti voimat kasvoi, mikä tarkoitti taas sitä, että usein sai nostaa painojen määrää. Nyt sitten saa nähdä rupeaako treenit tökkimään kun nuo kyseiset energia-latausjuomat jäävät kokonaan pois ja pitääkin suoriutua yhtä kovista treeneistä ilman niitä ja vähemmällä ruoalla jaiks. Alkuun voi tietystikin tuntua nihkeältä, mutta kyllähän siihenkin taas tottuu, uskoisin. Mutta toisaalta odotan innolla tätä kevyempää vaihdetta, kun ainakin toivottavasti tuo rasva lähtee palamaan paremmin.

basics 006

Joka aamu puuroa kananmunan valkuaisilla, kauhea kasa raejuustoa ja omenaa. Tämä aamupala on kyllä kieltämättä välillä tökkinyt, mutta onneksi siihen nyt saa vähän vaihtelua!

bileasu 628

Vitamiinit: multivitamiini, c-vitamiini ja omega-3 kapselit. Latausjuomana yhdistelmä beta-alanine, kreatiini, bcaa ja glutamiini. Treenin aikainen energiajuoma yhdistelmästä bcaa, glutamiini ja malto-energy.

blogikirppis 021
bileasu 640

Siinä kaikki lisäravinteet mitä mulla on käytössä. Whey100 hera lisäproteiinina, Recovery+ palautusjuomana ja Night time -yöproteiinina. Yksittäisistä vaikutuksista en osaa sanoa, mutta mulla kaikki nämä toimii. Kreatiini lisää voimaa ja kehon lihasmassaa luonnollisella tavalla, beta-alanine on aminohappo, joka parantaa suorituskykyä ja edistää palautumista, glutamiini myöskin nopeuttaa palautumista ja vähentää lihaskipuja (ilmankos palaudun tosi nopeasti) ja BCAA on aminohappovalmiste, joka auttaa lisäämään ja hankkimaan lihasmassaa ja nopeuttaa myöskin treenistä palautumista. Tällaisia lisäravinteita ei mielestäni todellakaan tarvitse, jos ei treenaa oikeasti kovaa ja usein.

Seuraavaksi otan ruokavaliooni mukaan rasvanpolttajat, saas nähdä minkälaista apua niistä on!

bileasu 588

Tältä lounaat ja päivälliset ovat suunnilleen näyttäneet, tosin leipää vain yhdellä aterialla. Aina on riisiä tai pastaa, jauhelihaa tai kanaa ja paljon salaattia ja lisäksi herne-maissi-paprikaa. Kastikkeitakin käytän toki välillä, mutta aina ne eivät maistu. Mulla ei kyllä juurikaan ole dieetin aikana ollut mitään mielitekoja, tosin leipää tekisi mieli välillä mussuttaa enemmänkin. Pari kertaa olen tosin dieetin aikana syönyt jotain sellaista mitä ei olisi saanut, mutta se on vain elämää, sellaista saattaa sattua. Mutta dieetti jatkuu!  En tee siitä sen kummemin suurta numeroa tai jää asiaa märehtimään, vaan jatkan normaalisti dieettiä.

treeni
blogikirppis 002
blogikirppis 404

Välipalalla maitorahkaa mehukeitolla ja proteiinidrinkki. Iltapalalla vähän samantyyppistä, joko rahkaa marjoilla tai sitten Night Time -proteiinijuomaa.

blogikirppis 049

Edelleen treenaan samalla kaavalla, eli 5-jakoisesti:

Ma: Selkä ja olkapäät
Ti: Rinta ja hauis
Ke: Etureidet ja keskivartalo
To: Takareidet ja vatsat
Pe: Ojentajat ja olkapäät

Lisäksi teen viikossa 2-4 juoksulenkkiä, joista 1-2 on tunnin mittaisia tyhjällä vatsalla tehtyjä cardioita ja 1-2 noin puolen tunnin intervalleja. Niiin ja lisäksi olen vielä alkanut harrastamaan Crossfittiä, (ihan alussa vielä) jota on tarkoitus treenata salin lisänä jaksamisten mukaan. 

On tullut huomattua, että kyllä kärsivällisyyttä tässä hommassa tarvitaan. Ei ne hienot lihakset aivan parista salikerrasta pamahda sinne kroppaan, vaan hitaasti ja varmasti ne sinne kuitenkin kehittyy. Mää olen joskus ajatellut, että joo käynpä muutaman lenkin ja pari kertaa vähän heiluttelemassa niitä painoja siellä salilla, niin mää olen jo parissa viikossa ihan hyvässä kunnossa. Voihan sitä uskotella itselleen olevansa hyvässä kunnossa, mutta todellisuushan on se, että kyllä sitä pitää tehdä oikeasti aika paljon töitä säännöllisesti sen kropan eteen, että se alkaa jossain näkyä. Pitkäjänteisellä, kärsivällisellä työllä tulokset ovat taattuja, ei pidä luovuttaa kriittisimmällä hetkellä! 

Tuloksista puheenollen, minä olen oppinut tekemään leuanvetoja! Siis LEUANVETOJA, MINÄ! Yhteiskunnalle täysin mitätön askel, mutta minulle se on valtavan suuri askel ja saavutus. Olen siitä ylpeä! Se on CrossFitin ansiota, että koskaan edes aloin niitä harjoittelemaan. No en tosin aivan suorilta käsiltä niitä vetoja saa, mutta kuitenkin saan ja se merkitsee minulle paljon se, sillä en koskaan kuvitellut oppivani/pystyväni niitä tekemään näin nopeasti. Kolme, melkein neljä leuanvetoa on saavutukseni tähän asti. Innolla harjoittelen leuanvetoja lisää ja toivottavasti ne pian sujuvatkin puhtaasti!


Mutta mites siellä ovat treenit sujuneet? Minkälaisia kokemuksia sinulla on lisäravinteista, löytyykö käytöstä kenties samoja kuin minulla? Olisi kiva kuulla teidänkin treenijuttujanne, kertokaa mitä vain! :)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...